Hvordan lage snurreskjørt?

Standard
Hvordan lage snurreskjørt?

Tenkte jeg skulle lage en teskje forklaring på snurreskjørt her, da jeg har fått noen spørsmål om hvordan de lages. Så her kommer en steg for steg-forklaring med bilder som forhåpentligvis kan brukes også av folk som er relativt nye innen syverdenen 🙂 Det man trenger av materialer er:

  • Ca 1*1 meter (avhengig av str) med hovedstoff, gjerne et ikke alt for tykt bomullsstoff. Det beste er å bruke stumme stoffer til dette (uten stretch), men det går nok også fint med andre typer stoff.
  • Ca 20*50 cm (avhengig av str) med ribb. (stoff med god stretch) til livet
  • Skråbånd, her går det endel avhengig av omkretsen på sirkelen/nederste delen på skjørtet. Får kjøpt på 25 m rull hos stoff & stil f.eks.

Skjørtet jeg lager her er str 2 år, så da klipper jeg et kvadrat på ca 80*80 cm. Til 6-åringen min bruker jeg ca 1*1 meter, så man kan vel legge på ca 4-5 cm per år som en tommelfingerregel?, men her må man nok prøve seg litt frem. Også er det jo litt avhengig av hvor langt man vil ha skjørtet.

Om stoffet er fast bomullsstoff og har rette kanter fra før, bare måler jeg 2 av sidene og river. Så bretter jeg stoffet en gang på langs og en gang på tvers sånn at det blir et mindre kvadrat.

Så skal jeg beregne hull til hofte/liv. Her må vi bruke litt matematikk. Jeg pleier å ta utgangspunkt i måletabellen til Stoff & Stil som du kan finne i katalogen her på side 123. Der tar jeg hoftemålet for å være sikker på at det skal gå over rumpa. I str 2 år er det 54 cm. Vi skal nå finne radiusen til sirkelen som vi vet har omkretsen 54. Formelen vi trenger er: Omkrets delt på pi (3,14) delt på 2. I dette tilfelle: 54/3,14/2=8,59. Så tar vi hjørnet på den brettede firkanten hvor det kun er brettede kanter (midten av stoffet) og måler ca 8,6 cm fra hjørnet og i en bue som jeg markerer med et kritt eller en penn. Så måler jeg fra samme hjørne og ned til nederste kanten av stoffet og holder den avstanden i en bue rundt til neste kant for å få nederste kanten på skjørtet. Så klipper jeg disse buene ut mens stoffet er brettet: Når du så bretter ut skal det se sånn ut: Så er det ribben i livet som skal klippes til. Høyden er litt smakssak egentlig, men husk at den skal brettes dobbelt! Bredden (rundt livet) pleier jeg å ta ca 2/3-3/4 av hoftevidden. Ribben til dette skjørtet er ca 42cm (bredde)*15 cm (høyde). Så syr jeg sammen kortsidene på ribben sånn at det blir en runding: (Jeg bruker overlock her, men du kan også fint bruke vanlig symaskin)

Og bretter den dobbelt med sømmen på innsiden:


Nå skal ribben festes inni sirkelen som er midt i skjørtedelen. Vreng skjørtet, og fest ribben «oppned» med bretten nedover oppi hullet med 4 knappenåler jevnt fordelt.

Så skal du sy den fast mens du strekker den jevnt fordelt mellom de 4 nålene. Jeg bruker overlock, men du kan også sy med vanlig maskin og sikksakk eller annen elastisk søm.

Da er det faktisk bare kanting nederst som står igjen 🙂

Jeg pleier å sy fast kantbåndet på baksiden først, så kan jeg sy pen rettsøm med god kontroll på fremsiden etterpå uten å tenke på at jeg muligens bommer litt på baksiden. Brett ut ene bretten på kantbåndet og legg det kant-i-kant med skjørtekanten, og sy rundt. Jeg bruker sikksakk her for å unngå at det rakner. OBS! Start litt innpå kantbåndet for å ha noe å lage pen skjøt med tilslutt.

 Når du har kommet nesten rundt (7-8 cm igjen) fester du tråden og klipper av kantbåndet sånn at det overlapper  den biten med kantbånd som du ikke sydde på i starten. Nå legger du disse to delene over hverandre på tvers med det som skal bli rettsiden mot hverandre i en rett vinkel. Husk å brette ut kantbåndet helt når du gjør dette, og følg skjørtekanten så det ikke blir krøll.

 Så syr du en søm på tvers der båndene møtes (sett i en knappenål når du har målt hvor langt innpå båndene du skal være i den retningen du skal sy) Sømmen skal gå fra ytterst og på skrå innover på kantbåndet, og når du nå får lagt båndet ned igjen på kanten og klippet av overflødig stoff fra kantbåndet ser det sånn ut:
Så syr du langs kanten på den delen du ikke har sydd ennå.
Nå skal du brette kantbåndet rundt kanten og sy rettsøm på forsiden rundt hele skjørtet. Og vips! Så er snurreskjørtet fiks ferdig 😀
Kom gjerne med tilbakemeldinger og spørsmål om det er noe du ikke forstår 🙂 Lykke til!

Ett svar »

    • Det vil jeg tro er mulig 🙂 Om du legger 2 stoffer oppå hverandre når du klipper, og syr ribben fast i åpningen på begge før du syr de sammen og kanter nederste kanten sammen med kantbånd? Da vil det kunne brukes på begge sider vil jeg tro

Legg igjen en kommentar